
Засновник компанії Toyota, Сакити Тойода, постійно користувався правилом «п’яти чому». У всіх незрозумілих ситуаціях він використовував цей метод, і той йому завжди допомагав.
Ось це правило. Наприклад, тобі хочеться шубу.
Задаєшся питанням: чому я хочу шубу? Це перше «чому». Відповідаєш: Тому що я хочу всіх здивувати. Окей, друге «чому»: Чому ти хочеш всіх здивувати? Відповідь: Тому що хочу, щоб на мене звернули увагу. Третє «чому»: Чому тобі потрібно, щоб на тебе звернули увагу? Відповідь: Тому що я відчуваю себе невпевнено. Четверте «чому»: Чому ти відчуваєш себе невпевнено? Відповідь: Тому що я ніяк не можу реалізуватися, тому що я сиджу на одному місці. П’яте «чому»: Чому ти не можеш реалізувати себе? Відповідь: Тому що я займаюся тим, що мені не подобається. І скажи тепер, при чому тут шуба?
Сакити Тойода навчив, що у відповіді на п’яте «чому» і криється першопричина, яка, на перший погляд, не проглядається. П’яте «тому що» виводить на світло те, що приховано. Якщо завгодно, п’яте «тому що» і є справжній ти. Це дуже дієвий спосіб перевірити, що ти насправді приховуєш, в чому боїшся зізнатися навіть собі, чого ти дійсно хочеш і що, насправді, просто мішура.
Варто подякувати пану Тойоді не тільки за Тойоту.